Подготвихте ли си банерите за коледните кампании? Или обмисляте какво VR съдържание да предложите на следващия си клиент? Годината почти неусетно се изниза и вече тайничко надничаме към следващата.
Прогнозата за дигиталния маркетинг през 2020 е изпълнена с бурни промени и слънчеви възможности. Онлайн рекламата следва плътно настроенията на потребителите и винаги се вмъква умело в редовете на техните нужди и желания.
Все по-интересен, по-личен, по-разнообразен. Такъв се очертава да бъде дигиталният маркетинг през 2020.
Дигитален детокс
Случвало ли ви се е да ви дойде до гуша от рекламни постове в социалните мрежи или политически дискусии из стените на приятелите ви? Можете да си забъркате едно своеобразно смути за душата. Според данни на Hootsuite през 2019 г. има 9% ръст на потребителите на социални мрежи. Така те вече стават общо над 3,484 млрд. Пренаситени от информация, все повече хора обаче решават да си организират детокс от социалните медии.
Някои деактивират профилите си, а други просто изтриват приложенията от телефоните си.
Всеки трети възрастен в Англия се стреми да ограничи ползването на социални мрежи. 6% от хората споделят, че са изтрили някои от тези приложения от телефоните си. Причините? Емоционално натоварване от социалните мрежи, усещане, че губят твърде много от времето си там, както и непоносимост към изобилието от фалшиви новини.
Какво следва да предприемат всички, които разчитат на дигиталния маркетинг за своя бизнес успех? Да заложат на качествено съдържание, което е наистина полезно за потребителите, но и умело таргетирано.
Изграждане на групи по интереси
Създаването на групи във Фейсбук не е нещо ново, но все по-често такива се поддържат от брандове. В тях се публикува ангажиращо и полезно за аудиторията съдържание и би могъл да се генерира органичен трафик към сайта на продукта или услугата, които стоят зад марката. Обикновено в тези групи се дава много по-голяма свобода на потребителите – те създават дискусии или споделят мнение за това, което ги интересува.
Идеята тук не е да създадеш група, а след това машинално да добавиш в нея колкото можеш повече хора. Важно е да се изгради общество, което има възможност да обменя информация, да споделя мнение, за да се обогатява духовно и идейно. Свободата на аудиторията да коментира и да изказва позицията си е нещо, което доближава бранда по-близо до неговите клиенти и му придава позитивен имидж.
Инфлуенсърите и комуникацията от уста на уста
Чрез групите по интереси бизнесът по-лесно може да открие свои настоящи или потенциални клиенти, които са доволни и биха могли да бъдат добри посланици на марката.
Компаниите все още ползват активно помощта на инфлуенсъри, за да достигнат по-лесно до аудиторията, но се наблюдава известна доза недоверие към най-активните в публикуването. Все по-често се търсят микроинфлуенсъри или наноинфлуенсъри, които са с по-малко последователи, но се радват на голяма лоялност и доверие.
След направено проучване Smart Insight посочва какъв е процентът ангажиране при потребителите в Instagram:
- Инфлуенсъри с 5 000 последователи – 5,3% ангажиране;
- до 10 000 последователи – 3,7% ангажиране;
- над 100 000 последователи – 1,1% ангажиране.
Същевременно 61% от попитаните заявяват, че биха се доверили на препоръка от приятел или близък, а не на съвет от знаменитост, която редовно рекламира голям брой продукти.
Изводите? Инфлуенсърите още са свеж и ефективен начин да промотираме стоките или услугите си, но вместо да търсим хората с най-популярни имена, понякога е по-логично да се спрем на тези, които събуждат доверие в последователите си, както и тези, които истински харесват рекламираните от тях продукти.
Възход на алтернативните платформи
Най-познатите ни платформи – Facebook и Instagram, започнаха упорито да се пълнят с реклама, в резултат на което нараства конкуренцията между брандовете, които рекламират там.
През 2020 г. все по-често ще попадаме на промотиране и в нови за нашата страна платформи за реклама: Pinterest, TikTok, Viber, Linkedin и други.
Ако доскоро Pinterest беше чудесното място да потърсиш идеи за креативна сватбена декорация или за красива лятна прическа например, сега там може да намериш всичко, което би искал да притежаваш. Стоките с лекота биха могли да се рекламират там, особено ако начинът им на презентация е атрактивен и съобразен със спецификите на платформата.
VR и AR за вълнуващи кампании
Интересът към VR (виртуалната реалност) и AR (добавена реалност) все още расте, а много марки ползват тези технологични възможности за изграждане на рекламните си кампании.
Потенциалът им определено е огромен, защото дават на потребителя възможност да влезe в итеракция с продукта по вълнуващ и модерен начин. Така например IKEA направи приложение, с помощта на което потребителите може да видят как харесаните от тях мебели ще изглеждат в дома им. Чрез добавена реалност се визуализират стаите и продуктите, които са избрани.
Социалните медии като предпочитан начин за контакт
Все по-често потребителите предпочитат да пишат лично съобщение във Фейсбук или да коментират под нов пост, а не да чакат да се свържат по телефона с оператор. Правят го, когато имат въпрос, проблем или искат да изразят мнение.
Според нови проучвания 28% от потребителите са се обръщали към бранда посредством социалните мрежи. Голям процент са и хората, които не се притесняват да изразят разочарованието си в страницата на бранда във Фейсбук например. Потребителите искат внимание и комуникация и очакват това да се случва и в социалните мрежи. Затова е хубаво повече компании да внимават как управляват страниците си в интернет.
Новата година наближава и се надяваме да донесе още свежи изненади в света на рекламата. И то такива, на които с удоволствие бихме натиснали бутон Like.